מה קורה בקוריאה?

לראשונה ובאופן חד פעמי, אני רוצה להציג בפניכם איש עסקים והייטק מצליח. מישהו שאני אישית מאד אוהבת: יואל זנגר, מנכ״ל חברת ההייטק ג׳יראפיק, שמוכרת תוכנה ליצרניות אלקטרוניקה בינלאומיות. במקרה או שלא במקרה, יואל הוא גם אחי הקטן. מי חלם אז, כשהיינו הולכים מכות על איזה צעצוע במטבח בביתנו בשכונת עין כרם בירושלים, שיום אחד שנינו ננהל ביזנס גלובאלי ונעבוד עם חברות בינלאומיות? היום יואל נמצא על הקו תל אביב-סיאול וסוגר דילים עם חברות ענק סיניות, יפניות וקוריאניות.

אז לקראת כנס קוריאה לעסקים, שיתקיים ב-18 במאי במלון דן פנורמה בתל אביב, ביקשתי מיואל (והוא כמובן לא אומר לא לאחותו הגדולה) לשתף קצת מחוויותיו העסקיות ומנסיונו עם השוק האסיאתי.

״הנסיון שלי עם הסינים והקוריאנים הוא מאד חיובי״, מפתיע יואל את כל מי שרגיל לשמוע קיטורים אינסופיים על העבודה מול אנשי עסקים ממזרח אסיה. ״אין אצלם בולשיט כמו אצל חברות רבות במערב, הם עשו עלי רושם של אנשים מאד הגונים ונמנעו מפוליטיקות מיותרות. אפילו אלו שניסו ״לגנוב״ אותי, אמרו לי שזה בערך מה שהם מתכוונים לעשות״.

ומה לגבי פערי התרבות?

״יש, ועוד איך״, מספר יואל, ״הקוריאנים מאד סגורים, ולא משתפים את מה שבליבם. קשה להם מאד עם השפה האנגלית, והם נמנעים מלענות לטלפונים כדי לא להתמודד עם המבוכה, למרות שעם חלק מהם יש לי יחסים אישיים קרובים״. (יואל, היי!!! אנחנו יכולים לעזור בתרגום לקוריאנית).

מאחר ויואל מקיים קשרים עסקיים גם עם חברות מסין, ביקשתי ממנו לספר קצת על ההבדלים בין התרבות העסקית הסינית לבין זו הקוריאנית:

״לקוריאנים חשוב מאד להיות מובילי שוק וחדשנות. הם מוכנים לקחת סיכונים על מנת להוביל ולהיות הראשונים ובודקים כל דבר לעומק עד רמת הפרט הכי קטן. היו מקרים שנחקרתי חקירה צולבת ע״י החברה הקוריאנית לגבי האופן שבו האלגוריתם שלי עובד ולמה זה עושה את מה שאני אומר שזה עושה וכשלא חשפתי בפניהם את כל הסודות המקצועיים שלי (בכל זאת, אנחנו צריכים לשמור גם משהו לעצמנו), הם הגיבו בתסכול.

״הסינים, לעומת זאת, מסתכלים בעיקר על המעטפת. אין להם עניין בלהיות חדשנים ולהוביל את השוק, ואם מישהו אחר כבר עשה את זה, אין להם שום בעיה לעשות את זה גם, העיקר ׳שגם לנו יהיה׳.״

אז מה השורה התחתונה?

״אני חייב לומר שאחרי שנים שחיזרתי על פיתחיהן של חברות אמריקאיות ואירופאיות, גיליתי להפתעתי (למרות שאחותי הגדולה שוחה בשוק הזה כבר שנים) שהרבה יותר קל לעבוד מול הסינים והקוריאנים, צריך רק להכיר את הקודים ולהבין את התרבות העסקית שכל כך שונה משלנו, ואז אתה עולה על הגל!״

סוף סוף קצת נחת מאחי הקטן…

ואה, כן – אתם מוזמנים לבוא לפגוש אותי בכנס קוריאה לעסקים. אני אהיה שם, יואל כנראה שלא, מן הסתם הוא בסיאול…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *