זכויות יוצרים בסין והשפעתם על העסקים הישראלים הפועלים בסין. הצצה לדיון שנערך במפגש "פורום סין"

כפי שסיפרתי לכם, ליצ'י תרגומים אירחה לאחרונה את מפגש "פורום סין". בין משתתפי הפורום נערך דיון סוער בנושא זכויות יוצרים בסין והשפעתו על עסקים הפועלים בסין.

האם בשל הפרת זכויות יוצרים בסין על עסקים להימנע מכניסה לשוק הסיני?

מוטי הרקבי: "בעיה של זכויות יוצרים היא בעיה כלל עולמית, חברות גדולות בסין לא יעתיקו טכנולוגיה, אפשר לתבוע את החברות הגדולות הממשלתיות, ולכן הם מאוד נזהרים. בנוגע לחברות קטנות – הבעיה היא כמו בכל העולם, זה לא משהו מיוחד לסין".

עו"ד יואב שדה: "המצב בסין מבחינת שמירה על קניין רוחני משתפר בעיקר לאור העבודה שהסינים בעצמם מפתחים IP ודואגים לאינטרסים של עצמם. אפילו חברות ישראליות כמו ECI רוכשות חברות סיניות בכדי להשתמש בטכנולוגיה שלהם. בסין אפשר למצוא טכנולוגיות שהישראלים לא הצליחו לפצח או לפתור. הרבה מפריצות הדרך שנעשו בסין נובעות דווקא מהעובדה ששם ניתן היה לאורך השנים לעבוד בתנאי עבודה שאינם אפשריים באירופה, ארה"ב או ישראל, כמו למשל תחת תנאים סביבתיים (לדוגמא עבודה מול כימיקאלים) שבמערב לא יאשרו לעובדים להחשף אליהם. בסין כן אפשרו, ופחות אכפו בעבר ולכן פריצות דרך התאפשרו. כיום ישנה יותר מודעות בסין גם לתנאי עבודה וגם לקניין רוחני ויש יותר אכיפה, כך שלחברה ישראלית שנכנסת עם טכנולוגיה חדשה לסין יהיה קצת יותר קל מאשר בעבר".

טל רשף: "האם אין יותר חשש מבחינת חברות ברמות הנמוכות?"

מוטי הרקבי: "הסינים יעתיקו כמו בכל מקום בעולם, אלא שהסינים ישפרו את המוצר. ולכן צריך לנסות לתפוס פלח שוק חזק ולנצל את אלמנט הזמן".

מפי פרנקל: "קניין רוחני אינו סיבה לא להיכנס לסין. ראשית, הסינים יכולים להעתיק את המוצר גם כשהוא נמכר בארצות אחרות. שנית, לוקח זמן להעתיק, ולכן אפשר לנצל את הזמן להרוויח מהמוצר עד שמעתיקים אותו. שלישית, יש לחדש את המוצר כל הזמן, כל פעם להיות צעד אחד קדימה מבחינה טכנולוגית, כך שעד שמועתק כבר יוצאים עם גרסה חדשה".

רוברט ברזילאי: "אני עבדתי עם חברה ישראלית שמכרה לסין 15 מהמכשירים שלהם. אחרי חודשיים המכשירים הועתקו 1 ל-1 על ידי הסינים, כשהסינים אפילו שמרו על השם המקורי של החברה הישראלית. אחר כך הסינים שרכשו את המוצרים פנו לחברה הישראלית עם תלונות בנוגע למוצר. המקרה הזה מוטט את החברה הישראלית שבהמשך פשטה את הרגל".

רות הרקבי: "חייבים לבדוק היטב את החברות והשותפים הסינים שעמם עובדים. כדי לוודא ששיתופי הפעולה יהיו מוצלחים".

ומה המסקנה?

סין היא קרקע עסקית טובה ופורייה אך צריך להיות ערניים לתנאי השוק וחסרונותיו. כדי להצליח בעסקים בסין, כמו בכל מקום אחר בעולם צריך לבדוק היטב את החברות והשותפים המקומיים. קשרים עסקיים איכותיים בסין, שירותי תרגום לסינית והיכרות מעמיקה של התרבות יכולים לסייע באופן משמעותי להצלחה העסקית בסין.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *