שבעה מי יודע?
מי היה מאמין שמאחורינו כבר שבעה מפגשים של פורום סין, אסיה – ישראל והיוזמה הזאת, שהחלה כמפגש מצומצם בסלון ביתי, הולכת והופכת למסורת ומושכת אליה עשרות אנשים הפועלים מול השוק האסיאתי – מנהלי חברות, אנשי הייטק, עורכי דין, יצואנים, יבואנים, נותני שירותים ועוד.
בין המשתתפים: דוה קדמון – טבע, אסף בר משה – מכון היצוא, יוסי אנגלר שר – נספח צה"ל לשעבר בסין, עו"ד יואב שדה – לנדא שדה, אמיר ברושי – סאטק, אריה קיביליס – ברקיב, מוטי חולי – פיתוח עסקי סין ועוד…
רואים את עצמכם בתמונה? רוצים לראות עוד תמונות מהמפגשים – בואו לתייג בפייסבוק.
תעשיית הרכב הסינית
לאחר דברי פתיחה והצגה עצמית של המשתתפים הציג בפנינו ניב סופר תמונה מרתקת של תעשיית הרכב בסין. סופר הוא בעל חברה להנדסת רכב העוסקת בעיקר בהסבת רכבים אזרחיים לצבאיים ובייעוץ ליבואני רכב. החברה גם השתתפה בפרוייקט המכונית החשמלית של שי אגסי.
נסו לדמיין את השיחה הבאה:
"יש לי סינית חדשה!"
"באמת? ואיך היא?"
"מדהימה! ולחשוב שעד היום הסתובבתי רק עם יפניות…"
נשמע הזוי, לא? אבל יכול להיות שבעוד כמה שנים יפרץ הסכר ומכוניות סיניות יזרמו אלינו בשטף אדיר.
לא כולם יודעים את זה אבל כיום סין היא מעצמת הרכב הגדולה בעולם ומצויים בה 150 יצרניות רכב מורשות שייצרו רק בשנת 2009 כ-13 מיליון רכבים מכל הסוגים. הדבר היחיד שעוצר את תעשית הרכב הסינית מלפלוש לעולם המערבי הוא התקן האירופי החמור שהיצרניות הסיניות מתקשות לעמוד בו. יצרניות סיניות רבות משתפות פעולה עם יצרניות מערביות אבל הממשלה הסינית מעורבת בתהליך שהוא מסורבל ולא יעיל ולכן ייצור רכב בסין לא זול במיוחד למרות עלות העבודה הנמוכה.
כיום רבים מהרכבים המיוצרים בסין הם מועתקים מרכבים מערביים ואפשר לראות ברחובות "מרצדס" סינית, "האמר" סיני ואפילו "רולס רויס" סיני. יאמר לזכותם של הסינים שהם מקפידים להעתיק רק דגמים מוצלחים…
גם לנו יש חלק בחגיגה וחברות ישראליות רבות מעורבות בשוק הרכב הסיני, הרחק מעיני התקשורת. לכו תדעו, אולי המכונית הבאה שלכם היא מדגם Great Wall.
ייצור בסין
אם שאלתם את עצמכם פעם למה כדאי לייצר בסין, בא צבי וורובל, העוסק בתפעול-ייצור, הנדסה ורכש ונתן מספר תשובות.
את זה שעלויות הייצור בסין נמוכות באופן משמעותי מאלה שבמערב יודע כל תעשיין מתחיל, אבל יש עוד מספר דברים שמי שטובל את ידו בביצה הסינית צריך לדעת:
* תהליך בחירת היצרן הוא ארוך ומייגע וחשוב במיוחד לבקר במפעלים לפני שמקבלים החלטה,
* חשוב לבוא מצויידים במתורגמן מקצועי לסינית לפגישות עם היצרנים,
* לפני תחילת תהליך היצור, חשוב לדרוש ולקבל דגם אב טיפוס של המוצר הסופי ואף לבצע הרצת נסיון לייצור בכמויות קטנות כדי להפיק לקחים,
* לא לסמוך על היצרנים הסינים – רובם מאמינים שמהירות וכמות באים על חשבון איכות ולכן כדאי להיות נוכחים בתהליך הייצור, להקפיד שהוראות ההפעלה יהיו ברורות – רצוי בליווי תמונות ולקבל דיווחים יומיים שוטפים,
* וכמובן, לא לשלם לפני שבטוחים שמקבלים את התמורה.
בקיצור – לא לצאת פראיירים, אבל את זה כולנו יודעים, לא?
אנחנו כבר מתחילים לחשוב מה להביא לכם בפורום הבא, משעמם זה לא יהיה.. נתראה בפורום השמיני!
השאירו תגובה
רוצה להצטרף לדיון?תרגישו חופשי לתרום!